...

FAQ probeeractie 2023

Is mijn aanvraag goed toegekomen?
Heb je een bevestigingsmail ontvangen? Dan is je aanvraag goed toegekomen. Je zoon/dochter ontvangt het probeerabonnement voor de start van het nieuwe schooljaar per post op het adres dat jij doorgaf.
Heb je geen bevestigingsmail ontvangen? Probeer dan de aanvraag opnieuw te doen. Krijg je de melding dat dat al gebeurd is, dan hebben we je aanvraag goed ontvangen.
Ik heb een aanvraag gedaan, maar hoe pas ik het e-mailadres aan?
  Stuur ons dan een melding via via het contactformulier. Vermeld dat het over de probeeractie gaat en bezorg ons:
  • je oude e-mailadres;
  • je nieuwe e-mailadres;
  • de naam, voornaam en geboortedatum van je kind.

We geven deze info dan door. Je ontvangt van ons een bevestiging op het nieuwe e-mailadres.

Hoe gebruikt mijn kind het probeerabonnement?
Voor je kind kan reizen met bus of tram, noteer je eerst de voor- en achternaam op het probeerabonnement. Daarna maakt je kind er zorgeloos gebruik van. Herinner hem/haar er wel aan om het bij elke op- of overstap te scannen. Als er een vinkje verschijnt op een groen veld, deed je kind het correct.

Vergeet je zoon/dochter wel eens om te scannen? Dan heeft hij/zij geen geldig vervoerbewijs op zak en kan er een boete volgen bij controle.

In welke periode kan mijn kind het probeerabonnement gebruiken?
Het gratis probeerabonnement is geldig van vrijdag 1 september 2023 tot en met zaterdag 30 september 2023, zowel tijdens de week als in het weekend.
Op welke bussen en trams is het probeerabonnement geldig?
Je kind kan het gratis probeerabonnement gebruiken op alle bussen en trams van De Lijn, behalve op de Limburgse snellijnen met nummer 68, 178 en 179. Zo kan hij/zij zorgeloos naar school, vrienden bezoeken, op uitstap naar zee, …
Wat moet ik doen als mijn kind het probeerabonnement verliest, het defect is of het gestolen wordt?
Als je zoon/dochter het probeerabonnement kwijt is of als het defect is, vraag je meteen een kopie aan. Iedereen heeft recht op maximaal één gratis duplicaat. Dat doe je zo:
  • Ga naar een Lijnwinkel en ontvang meteen een nieuw probeerabonnement.
  • Neem contact op met onze dienst Abonnementen. Je ontvangt een nieuw probeerabonnement per post op het adres dat je doorgaf.

Let op
Terwijl je wacht op het nieuwe probeerabonnement, heeft je kind natuurlijk wel nog een geldig vervoerbewijs nodig. Koop dat via de app, via sms of een voorverkooppunt. Zo vermijd je boetes.

Waarom wordt het probeerabonnement opgeladen op een elektronische kaart? Is het mogelijk om meteen een MOBIB-kaart te ontvangen?
Dat is niet mogelijk, want voor een MOBIB-kaart betaal je vijf euro administratiekosten. Deze dekken de aankoop, personalisatie en verdeling van de MOBIB-kaart.
We willen deze actie voor iedereen gratis houden – en kiezen daarom voor een elektronische kaart.
Beslis je om na deze actie toch een abonnement voor je kind te kopen? Dan wordt dit wel op een MOBIB-kaart geladen.
Is het probeerabonnement voordelig als ik woon in Gent, Grobbendonk, Hasselt, Leuven of Zwijndrecht?
Voor inwoners van deze gemeenten zijn verschillende scenario’s mogelijk. Wat te doen als je kind woont in

Het kan ook dat je kind al een gratis abonnement heeft voor de maand september. Dan reist je zoon/dochter al onbeperkt met bus of tram – en is deze probeeractie niet van toepassing.

Let op
Maakt je kind in september 2023 de overstap naar het eerste middelbaar, maar

  • is hij/zij niet geboren in 2011?
  • woont hij/zij niet in België – en heeft daarom geen Belgisch rijksregisternummer?

Vul dan zeker vóór 17 augustus 2023 het formulier op onze website in.
En voeg er een kopie van het getuigschrift lager onderwijs of het inschrijvingsbewijs middelbaar onderwijs aan toe.

Dan kijken we of je kind in aanmerking komt voor het gratis probeerabonnement. Als dat het geval is, ontvang je het gratis probeerabonnement via post op het adres dat je doorgaf.

Wat als ik via de school van mijn kind geen uitnodiging heb gekregen voor een gratis probeerabonnement ?
Gaat je kind naar het eerste middelbaar? Registreer je dan op delijn.be/probeeractie en vraag je gratis probeerabonnement aan.
Wat doe ik als mijn kind nog niet naar het eerste middelbaar gaat, maar wel al de uitnodiging voor een gratis probeerabonnement kreeg?
Via de lagere school van je zoon of dochter kreeg je waarschijnlijk al informatie over het gratis probeerabonnement. Het merendeel van deze kinderen maakt in september 2023 de overgang naar het eerste middelbaar. Gaat je kind hier nog niet naartoe, maar wil je hem/haar wel al laten kennismaken met onze bussen en trams? Vul dan gerust de aanvraag in. Let wel op: dit kan alleen voor kinderen die geboren zijn in 2011.
Wanneer ontvangt mijn kind het probeerabonnement?
Dat gebeurt nog voor de start van het nieuwe schooljaar. We versturen het probeerabonnement via de post naar het adres dat je doorgaf.
  • Vraag je het probeerabonnement aan vóór 31 juli 2023? Dan ontvang je dit ten laatste op 16 augustus 2023.
  • Vraag je het probeerabonnement aan tussen 1 en 16 augustus 2023? Dan komt het ten laatste op 25 augustus 2023 aan.

Deze uiterste leverdata vind je ook terug in de bevestigingsmail die je na aanvraag hebt ontvangen. Heb je het probeerabonnement toch niet gekregen op de voorziene datum? Neem dan contact op met onze dienst Abonnementen of bel 070 220 200 (0,30 euro/minuut). Ook kan je naar de Lijnwinkel gaan en daar meteen een nieuw probeerabonnement ontvangen.

Ik heb recht op een gezinskorting. Wat doe ik met het aanbod om een gratis probeerabonnement aan te vragen?
De gezinskorting geeft je een flink voordeel – en deze is zelfs groter dan het gratis probeerabonnement. Let wel, om te genieten van de gezinskorting moet je als gezin (ook co-ouderschap telt) meerdere Buzzy Pazzen aankopen met dezelfde startdatum en geldigheidsduur.Ontdek alle verschillende kortingen.
Wat als mijn kind nog geen 12 jaar is?
Ook als je kind nog geen 12 jaar is, kan hij/zij genieten van een voordelig tarief voor een Buzzy Pazz. Je stelt de aankoop van de Buzzy Pazz dan best niet uit tot na de verjaardag van je kind. Een overzicht van alle informatie en tarieven vind je online terug.
Wat doe ik als mijn kind al een abonnement heeft en ik in juli of augustus een verlengingsvoorstel krijg?
Loopt het abonnement van je kind vóór september af? Dan krijg je automatisch een verlengingsvoorstel.
Natuurlijk houdt niets je tegen om toch het gratis probeerabonnement aan te vragen. Ga dan gewoon niet in op het verlengingsvoorstel van het bestaande abonnement. Doet je kind mee aan de probeeractie, dan krijgt hij/zij automatisch in september een nieuw verlengingsvoorstel. Het volgende (jaar-)abonnement gaat dan in vanaf 1 oktober 2023.
Ik wil na afloop van het gratis probeerabonnement een (jaar)abonnement kopen. Wat moet ik daarvoor doen?
Wacht dan gewoon even tot september 2023 – want dan krijg je automatisch een e-mail van ons. Hierin staat een voorstel om een (jaar)abonnement te kopen, met ook alle nodige informatie.
Wil je er nu al een kopen? Doe dat dan op deze webpagina.
 
Wat is een Buzzy Pazz?
  De Buzzy Pazz is het jongerenabonnement van De Lijn en is bedoeld voor 6- tot 24-jarigen. Zij reizen dan aan een supervoordelig tarief met bus of tram.
Wat kost een Buzzy Pazz-abonnement?
  De prijs van een Buzzy Pazz hangt af van de leeftijd en geldigheidsperiode.
  • Voor de 6- tot 11-jarigen is er één tarief: een jaarabonnement aan 56 euro.
  • Voor 12- tot 24-jarigen zijn er drie opties:
    • een abonnement voor één maand voor 33 euro*;
    • een Buzzy Pazz voor drie maanden aan 81 euro*;
    • of een jaarabonnement aan 215 euro*.

Kortom: er zijn verschillende formules.
*Prijzen ten tijde van publicatie.